10.10.09

NaSiB..nAsIB..

Posted by pe'ee_87

Ni ade citer ckit aku nk story kat korang,citer ni aku rasa mcm kelakar pon ada,malu pon ada,tapi ada msj yg dpt aku pelajari di sebalik peristiwa ni.smalam,aku pergi la maktabah(bookstore) kat hawally ngan syams,batch aku tahun 2003,seorang penuntut di kuliah syariah.hjtnye nk cari kitab ckit,sbb sem baru pon dah bukak hampir seminggu.x best rasenye kalau study tanpa kitab ni.x buleh fokus.(guna kata2 adik bongsu aku).ha3.smangat baru la katakan.ceewah!! sampainya di sana,aku disambut dgn laungan azan yg merdu.time tu kalau x silap dah maghrib.aku pon tanpa berlengah lg terus menghayunkan kakiku ke masjid utk menunaikan rukun islam yg kedua ini.seusai sembahyang,aku pon start la survey kitab yg aku nk beli tu,judulnya jawaahirul balaghah,ilmu ddilaalah,jamaliyyat adab arabi.ade 3 smuanye...nasib aku baik,selepas masuk dlm 3-4 buah kedai,aku pon jumpa la ngan kitab balaghah ni.syukur Alhamdulillah.selepas itu aku pon mulakan la pengembaraan mencari kitab2 yg lain pulak.survey punya survey,cari punya cari, dari satu kedai ke satu kedai,dekat ngan sejam jgak,x jumpa2 kitab yg 2 lagi tu.kalau diikutkan hati,mahu saja aku balik hostel.tapi keinginan utk memiliki kitab2 ini mengaktifkan balik saraf2 aku utk terus bergerak demi secebis ilmu.kuterus mencari..tapi apakan daya,jam sudah menunjukkan pkl 7.30pm,waktu yg sepatutnya aku pulang.bukannya apa,aku hanya teringatkan mat'am(kantin) yg akan tutup operasinya pkl 9pm.ini kerana jarak antara maktabah dgn sakan(hostel) aku mengambil masa kira2 setengah jam jugak la.bukannya apa,aku kesiankan syams,kwn aku tu,mungkin dia letih ke,kelaparan ke.hi3(aku pon lapar gak time tu,jalan dekat 3 kilometer beb! ).sesampai aku di sakan,terus ku mencapai kupon makanan utk pergi mat'am.tanpa diatur,on da way nk gi tu,aku terserempak ngan senior aku,syazwan.dia tanya aku,nta dari mana hensem2 ni?? wah3,dia kato aku hensem.baru aku tau,aku ni hensem rupenye,cuma x perasan je sblom ni.ha3..aku ckp dari hawally,beli kitab.pastu aku tanya dia balik,knapa susah ek nk cari kitab adabi(sastera arab) kat hawally? dia kate,nta dah salah maktabah la.maktabah utk kitab adabi kat darul uruubah.jauh jgak la dari situ.maktabah hawally kebanyakannya utk kitab2 syariah je.aku tersenyum sendirian,malu keseorangan..ha3
p/s: ni la akibatnya jarang gi maktabah..bila2,selalulah ziarah maktabah(bookstore),x rugi..dan satu lg agar anda semua tidak melalui pengalaman spt penulis ini.sapa penulis? aku la tu..ha3.padan muka!!

2 comments:

Ahmad said...

tu la shekh.. lain kal jangan asyik dok cari barang2 sukan je.. hehehe..

Anonymous said...

btul3, kte upin n ipin, hik3, lgi s2,, klu awk xske mkn... hak3

Post a Comment