1.11.09

MinGGu PeNuH DuGAaN..

Posted by pe'ee_87

"Cobaan..Cobaan..Cobaan..aik? ni bukan cobaan lg ni,ini betul2" ha3..pengalaman pahit pd minggu lepas mengingatkan aku kpd kembali dialog ini,yg cukup sinonim dgn cerita bujang lapok lakonan Allahyarham P Ramlee.macam2 perkara buruk dah berlaku keatas aku 4-5 hari kebelakangan ni.entah la,aku pon x dpt menyimpulkan apa yg telah aku buat sampai Allah mahu menguji aku dgn benda2 buruk begini.mungkin kerana aku lalai kpdNYA,ataupun aku terlalu pentingkan diri sendiri selama ini,ataupun kerana dosaku yg bertaburan umpama pasir di lautan??
Ceritanya begini,pd hari khamis lepas,sedang aku main internet kat bilik aku,tiba2 perut aku berbunyi keroncong.he3..lapar daa.so,aku pon off la laptop aku,sbb aku nk turun gi kafeteria.selepas kluar bilik,aku terasa tiupan angin yg sungguh kuat menampar mukaku.aku pon pergi check la,dari mana datangnya angin ni.tup tup,aku ternampak tingkap kat luar bilik aku tu(dekat ruang tamu) terbuka luas.so,aku pon dgn ikhlasnye pergi la nk tutup tingkap tu.aku risaukan habuk je.biasa la,kita hidup tanah arab ni biasa terdedah dgn ribut pasir ni.aku takut habuk2 masuk ke dlm bilik je melalui ruang bawah pintu.malas nk bersihkan debu2 ni sebenarnya.disebabkankan tingkap tu susah sgt nk tutup,aku pon baring la ckit.aku x perasan yg handset aku yg aku letak kat dalam poket sluar jeans aku tu sebenarnya tertindih dgn badan aku.sedang aku tunggu lif nk turun makan tu,aku pon tgk la jam kat dlm henset aku tu,aku pon apalagi terkejut la bila tgk screen henset dah rosak.x kluar apa2 pon kat screen.siap retak lg tu.hu3.nk nangis aku time tu..aku syg giler ngan henset ni.arghh!! aku menangis dlm hati.tp,siapa yg peduli?? hanya aku yg mengerti..time tu,aku hanya fikirkan benda2 penting yg aku save dlm henset tu,mcm no telefon,nota2 penting,nombor2 password yg aku tulis dlm tu.tp nak buat mcm mana lg,benda dah jadi..so,aku pon simpan la henset aku yg rosak tu dlm bilik.aku pon kluar balik la nk gi kafeteria.on da way nk gi tu,aku terjumpa
ngan akh Qamar,senior aku.dia pon nk gi mat'am gak.sdg kami asyik berbual,aku terlanggar ngan satu benda ni,aku pon x tau apa,tup2 aku tgk selipar aku dah putus! arghh utk kali kedua dlm masa 10 minit.hu3..dah la baru lepas rosak henset,selipar plak putus! aku hanya pasrah saje la.aku pon jln terus je la ke kafeteria.lapar sgt time tu..
Selang beberapa hari selepas itu,pd hari sabtu kalau x silap,aku pergi ke blok 4 utk tgk bola.seingat aku,time tu barcelona ngan real madrid ada main rasenye.selepas khusyuk hampir 2 jam aku kat depan tv tu,aku pon balik laa nk tido.esok ado class plak.sesampainya aku kat blok aku,iaitu blok 2,aku pon tekan la lif nak naik ke tingkat 6.bilik aku no 604,tingkat 6 bilik no 4.pintu lif pon tertutup.belum sempat lg sampai ke tingkat satu,lif tu tiba2 terhenti.aku panik.aku try la tekan butang utk buka smula lif tu.x jadi.sbb lif tu kalau terbuka akan nampak dinding je.aku cuba pula lompat2 kat dlm lif tu,mana tau ia akan berfungsi selepas aku buat gitu..hampess,x jadi jgak.aku pon apalagi,tekan smua butang yg ada kat dlm lif tu.x jgak jadi2.yg membuatkan aku takut ketika itu adalah aku sorang diri je kat dlm lif tu.hu3.lgpon ni first time kena kat aku.selepas hampir 10 minit aku bertapa dlm tu,aku pon mintak bantuan dgn senior aku,akh Qamar.aku msj dia.aku kata aku terperangkap dlm lif.dia terkejut,lpas tu dia ckp dia akan dtg sekarang.sedang aku menunggu tu,aku pon cuba la lg apa yg termampu.aku try utk yg ke last,aku cuba buka pintu lif tu ckit,pastu aku pon terus tolak pintu tu kuat2 dgn tangan.Alhamdulillah,aku berjaya.lif tu pon bergerak.aku tekan no 1,utk ke tingkat 1.aku dah fobia nk naik skali lg.lepas tu,aku pon naik tangga la ke tingkat 6.hu3.letih jgak beb!! dah nasib badan..pengalaman ni aku x kan lupa la sampai bila2.perit wei..tp yg penting di sebalik tu,aku bersyukur kerana Allah memilih aku di antara ramai2 yg lain,utk menyedarkan aku tentang kekuasaanNYA.dan ujian ini jgak utk memantapkan lg iman aku yg sedia ada & yg paling utama utk menghapuskan dosa2 aku.sbb aku yakin,Allah x akan menguji hamba2NYA jikalau hambaNYA itu tidak mampu.Firman Allah :
{لا يكلف الله نفسا إلا وسعها}
p/s:teringat aku tragedi hitam terbasuh pasport sendiri tahun lepas.hi3..

2 comments:

Anonymous said...

kcian kt awk kn3? ada hikmah dsbalik ape yg trjadi pde nta 2,,, yg lif rosak 2 sye stuju sngt2, sbb awk blih brjogin slalu, utuk mnurunkn brat badan anda hik3...

ahmad al-qarni said...

mungkin lif tu rosak sebb overweight kot,,hahaha.. pasni bila da guna tangga tu ok la.. slim river sket..hehe.. baru blh naik lift sokmo pahni.. ;-p

Post a Comment